Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.11.2013 15:19 - 7 мита за емпатията
Автор: empathymv Категория: Други   
Прочетен: 1120 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 03.12.2017 16:49

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Дъг Джонсън

Превод от английски: Валя Попова

Публикувано в Blue Skunk Blog, образователен блог, заемащ 79-та позиция в американската класация за 100-те най-добри образователни блогове.
4 ноември 2013

image

Не само логика, но и ЕМПАТИЯ. „Това, което отличава преуспяващите хора е способността им да разбират мотивите на своите партньори, да изграждат взаимоотношения и да се грижат за другите. Даниъл Пинк, Изцяло ново мислене

Не съм съвсем сигурен защо, но реших да говоря за емпатията на Конференцията за глобалното образование, която ще се състои след няколко седмици. И така, през уикенда отделих известно време, опитвайки се да науча малко повече за темата. След като преди няколко години прочетох книгата на Даниъл Пинк „Изцяло ново мислене”, започнах да се интересувам от емпатията като умение, което може да се преподава и развива, както и се замислих по какъв начин четенето изгражда емпатично разбиране.

Резултатът от моето малко проучване ме изненада, тъй като разбрах не какво е емпатията, а какво не е. Опитах се да обобщя моите изводи и така формулирах няколко „мита за емпатията”:

  1. Емпатията е ценност. Джонатан Аберман твърди, че тя е инструмент, средство, също както четенето, писането или компютърната грамотност. Може да звучи грубо, не не винаги емпатията се използва в положителен аспект. Някой може да използва емпатията, за да манипулира!
  2. Емпатията е слабост – тя е същото като да си балама. Нищо подобно. Тези, които са се научили да разбират чувствата и мотивите на другите всъщност имат гигантско предимство във всяко взаимоотношение (помислете как можете да вбесите някого ако знаете на какво да наблегнете).
  3. Емпатията е само един вид. Да, наистина има емоционална емпатия, но също така има и познавателна или когнитивна емпатия, както и според някои автори – и състрадателна, съчувствена емпатия.
  4. Емпатията означава да споделяш ценностите на другите, а не да се разграничаваш от тях. Изобщо не е така. Човек може да разбира ценностите на другия, неговата гледна точка и да уважава неговите умозаключения и да не е съгласен с тях. Може да сте емпатичен и в същото време да се опитвате да убедите другите да променят мнението си.
  5. Емпатията е вродено качество – или го имаш, или го нямаш. Много автори, включително Арт Коста в неговата „Навици на ума” съчетават емпатията със слушането като взаимозависими умения. Щом можем да помогнем на хората да станат по-добри слушатели, ще можем да им помогнем да станат по-емпатични. Разработени са много дейности, които подпомагат развиването на емпатичните умения.
  6. Емпатията е качество на последователите, не на водачите. В „Навик 5 – Първо се опитай да разбереш” на „7-те навика на високоефективните хора” Стивън Кови пише: „Повечето хора не слушат с мотива да разберат; те слушат с мотива да отговорят.” Високоефективните хора, особено лидерите, наистина слушат – за да могат да ръководят по-ефективно.
  7. Емпатията е необходима само когато се опитваме да разберем какво казват другите. Ако някой иска да „продаде” определена идея, проект или ценност, той трябва да разбере, че за да осъществи продажбата, трябва да действа по критерия „Какво има в това, което е добро за мен”. И че трябва да разбере потребностите на другия, за да може да предложи смислен аргумент по цитирания критерий. Пинк в книгата си „Да продаваш е човешко” нарича това „схващане на перспекивата” и смята, че е „съществено качество при подтикването на другите в днешно време.”

Както повечето от Вас и аз вярвам, че емпатията има действителна стойност. Тя ни прави по-добри човешки същества, обогатява нашия живот и прави света по-добро място за живеене. Но образованието днес е напълно ориентирано към професионално/академичното обучение. Поради това истинските педагози трябва да намерят подмолен начин да убедят родителите и политиците, че емпатията е „бизнес умение”, че е „умение на 21 век” – че е „лидерско умение.”

Връзки:
Седемте навика на високефективните хора според Стивън Кови
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
За психологически център Емпатия МВ: Емпатия МВ е психологически център за индивидуално, групово и институционално развитие. Представлява се от Мариола Кьосева и Владимир Дедек – психолози с дългогодишен опит в психологическото консултиране и тренинговото обучение на фирми, институции и частни лица
Към сайта на Емпатия МВ: 
http://www.empatiamv.com
Телефони:
0894 709 596 — Мариола Кьосева
0898 667 341 — Владимир Дедек
Ел. Поща: nie@empatiamv.com





Гласувай:
4
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: empathymv
Категория: Други
Прочетен: 22346
Постинги: 19
Коментари: 5
Гласове: 25
Архив
Календар
«  Юни, 2018  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930