Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.12.2017 18:19 - Грешки при възприемането на другия човек: Ефектът на ореола
Автор: empathymv Категория: Други   
Прочетен: 87 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 03.12.2017 18:22



С ефекта на ореола се запознах в практиката си на емпиричен социолог. Не беше трудно и сама да установя, че често хората завишават общата си оценка за изследваното явление под влияние на високата оценка, която дават само на една негова характеристика. 

                                                      image

Именно в това се състои Ефектът на ореола - в нашата склонност да оценяваме високо даден обект - човек, явление, предмет, народ, нация, държава и т.н.и т.н под влияние на високата оценка, която даваме на една от характеристиките му.

Ефектът на ореола е експериментално доказан през 1920 година от американския психолог Едуард Торндайк, който установява, че общото впечатление от нещо (явление, човек, предмет) влияе върху възприемането на неговите частни особености. 

Действието на ефекта на ореола се наблюдава във всички сфери на обществения и частния живот:

В междуличностните отношения
Ефектът на ореола се проявява под различни форми и в различни ситуации. Най-общо механизмът е следният: когато считаме един човек за добър или лош в едно отношение, проявяваме склонност да го определим като добър или лош в редица други отношения. Много често се прави грешката да се вярва, че хората с привлекателна външност са добри или пък умни.

В сферата на бизнеса и рекламата
Професионалистите обръщат голямо внимание на ефекта на ореола. Показателно е следното определение в един речник на бизнес термините: "Ефектът на ореола се изразява в пренасянето на позитивните чувства спрямо една характеристика на продукта или на индивида (например приятен външен вид)  към друга характеристика (която може и да няма никаква връзка с първата)“.

Така в рекламата е широко разпространена практиката да се ангажират популярни личности в рекламните кампании. Предпоставката е, че в съзнанието на получателя на рекламата ще се оформи знак на равенство между високата оценка на качествата на личността и на рекламирания предмет.

В политиката
Специалистите по връзките с обществеността също много добре знаят, че поведението на гласоподавателите в голяма степен се влияе от ефекта на ореола и го използват, за да внушат желания от тях образ на съответния кандидат. Особено се акцентира върху физическата привлекателност, която е е положителна характеристика, определяща начина, по който възприемаме човека. Подсъзнателно хората приемат, че добре изглеждащите хора са и добри, интелигентни, честни и общителни.

Канадски изследователи са установили, че привлекателните кандидати получават два и половина повече гласове, отколкото непривлекателните, въпреки че 73% от гласоподавателите отричат да са повлияни от физическата привлекателност на кандидатите.

Литература:

Thorndike, E. L. (1920). A constant error in psychological ratings. Journal of Applied Psychology, 4, 469-477.
The Halo Effect: and the Eight Other Business Delusions That Deceive Managers
http://www.businessdictionary.com/definition/halo-effect.html#ixzz2E1gxobAT
The Halo Effect in Business
Physical Attractiveness 

Видео:  The Halo Effect: Definition, Advantages & Disadvantages - https://study.com/academy/lesson/the-halo-effect-definition-advantages-disadvantages.html

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
За психологически център Емпатия МВ: Емпатия МВ е психологически център за индивидуално, групово и институционално развитие. Представлява се от Мариола Кьосева и Владимир Дедек – психолози с дългогодишен опит в психологическото консултиране и тренинговото обучение на фирми, институции и частни лица. 
Към сайта на Емпатия МВ: http://www.empatiamv.com
Телефони:
0894 709 596 — Мариола Кьосева
0898 667 341 — Владимир Дедек
Ел. Поща: nie@empatiamv.com






Гласувай:
4
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: empathymv
Категория: Други
Прочетен: 21027
Постинги: 19
Коментари: 5
Гласове: 25
Архив
Календар
«  Януари, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031