Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.12.2017 22:02 - Можем ли с думи да "отровим" живота на другия?
Автор: empathymv Категория: Други   
Прочетен: 2829 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 04.12.2017 22:04

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 
"Всеки човек има принос за реализацията
или за разрухата на другия човек."

Роналд Лейнг

                                          image

Продължавам да разчоплям въпроса за начина, по който си обясняваме поведението на другите, как тълкуваме причините за постъпките им и по какъв начин нашето отношение и това, което приписваме (атрибутираме) на другия, му влияе.

Тук само ще надраскам някои мисли, цитати, въпроси и .... някои отговори

Как си влияем един на друг?

По какъв начин се осъществява влиянието на един човек върху начина, по който се възприема другия човек?

Ясно ли ни е, че не е задължително да сме това, за което ни смятат другите хора?

Когато бях студентка не носех очилата си от суета. Поради това не винаги забелязвах, че се разминавам с колеги, че минавам покрай тях без да ги поздравявам. И когато някой ми каза, че ме смятат за надута, изпаднах в гигантско изумление. Та аз имах по онова време доста ниска самооценка по отношение на външния си вид и способността си да съм привлекателна и интересна за другите! Каква надутост, каква надменност?!

Тогава за първи път се сблъсках с феномена на разминаването: човек може да има една представа за себе си, а другите хора да го възприемат по коренно различен начин. И къде е истината? Кой е прав, кой е крив?

И възниква въпросът - трябва ли да се променим така, че да съответстваме на представите на другите за самите нас?

Това, че някои колеги ме възприемаха като надута и необщителна, ме учуди, но не ме нарани. Бях сигурна, че не съм такава. 

Дали това ми повлия? Дали промених изградения си вече "Аз - образ"? Не, не, не!
Но коригирах поведението си - започнах да нося очилата си, за да виждам другите и да ги поздравявам и така - да променя мнението им за себе си.

В книгата си "Аз и другите" американският психолог Робър Леинг пише, че "осъзнаването на несъответствието между самоидентичността в собствените очи и в очите на другите може да донесе болезнени усещания. "Съществува устойчива  тенденция, пише той, - за поява на чувство за вина, тревога, злоба, които се предизвикват от несъответствието между самоатрибуциите и атрибуциите на другите хора". 

И по-нататък Леинг обяснява, че  в междуличностното общуване всеки човек строи предположения, догадки, прави изводи, вярва, подозира, най-общо е щастлив или пък се измъчва поради собствените си фантазни представи за преживяванията, мотивите и намеренията на другите. Като тук интересното е, че човек ( например човекът Х) фантазира не само за това, което преживява и планира другия (например човекът У), но и за това, което този друг – (Y)  си фантазира за неговите (на Х) преживявания и фантазии.

Накратко, желанието на Леинг е да ни обясни, че когато тълкуваме причините за поведението на другия човек, трябва да внимаваме много, защото нашите квалификации за неговите мотиви и намерения могат да го подтиснат, да му създадат комплекси, да го озлобят, да го вкарат в лудницата дори.

Особено трябва да внимават родителите когато тълкуват и определят причините за поведението на децата си, тъй като могат да повлияят отрицателно за цял живот на развитието и самочувствието им.

Литература:
Лейнг, Р. , Я и другие Узелки. Эксмо-Прес, 2002

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
За психологически център Емпатия МВ: Емпатия МВ е психологически център за индивидуално, групово и институционално развитие. Представлява се от Мариола Кьосева и Владимир Дедек – психолози с дългогодишен опит в психологическото консултиране и тренинговото обучение на фирми, институции и частни лица. 
Към сайта на Емпатия МВ: http://www.empatiamv.com
Телефони:
0894 709 596 — Мариола Кьосева
0898 667 341 — Владимир Дедек
Ел. Поща: nie@empatiamv.com





Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: empathymv
Категория: Други
Прочетен: 40541
Постинги: 19
Коментари: 5
Гласове: 25
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930